Open Tour Trutnov 26.11.2011

03.12.2011 17:06

Sobota 26.11.2011 se po více jak měsíční pauze konal druhý závod v rámci seriálu Open Tour v Trutnově. Jako již tradičně, ten kdo chtěl, mohl přijít již v pátek večer a trénovat do pozdních nočních hodin a pak přespat v hale. Jak jsem viděl, tak čím dál tím víc lidí tuto možnost využívá. Byl jsem překvapen počtem těch, kteří přijeli již v pátek. Hala se v sobotu otevřela v sedm hodin ráno a okamžitě se začala plnit zbylá volná místa v prostorech pro depa. Bylo se na co těšit. Dle registrací to vypadalo na velkou účast a to se potvrdilo i při registraci. Celkem bylo zapsáno přes 70 jezdců. V trutnovské hale je vždy velice příjemné svezení. Dráha byla tentokrát postavená velice plynulá a rychlá. Koberec, který je tady položen, nabízí neskutečné množství gripu a tedy svezení je perfektní. Jediné mínus je neskutečné množství chlupů, které z tohoto koberce lezou. Po každé jízdě je auto celé obalené chlupy a je nutné auto vždy dokonale vyčistit. Hlavně tedy ložiska, která zde hodně trpí. Mne se podařilo, ač jsem dělal všechno možné i nemožné, zničit celkem 5 ložisek. Na tomto druhém kobercovém závodu se jel hlavně v kategoriích 4WD zcela nový systém a právě k této myšlence bych se chtěl v tomto článku vrátit a proto nebudu tady popisovat samotný průběh závodu, report již je k dispozici na stránkách pořadatele.

Již před závodem nás pořadatel informoval o změně, která sloučí všechny čtyřkolky do jedné kategorie. Samozřejmě formule a Hobby zůstaly samostatně. Tento krok byl dle slov organizátorů diskutován již předem se závodníky a většinou s tímto modelem všichni souhlasili. Máme za sebou první závod dle těchto pravidel a myslím, že vše proběhlo bez problémů. Za sebe můžu říct, že se mi tento model líbí. Jako plus se dá vnímat silná a velká konkurence. V kategorii OPEN, jak byla tato skupina zařazena, se celkem postavilo na start 44 jezdců. Myslím, že je to mnohem větší výzva pro každého, dosáhnout na co nejlepší umístění, když vím, že o nejlepší pozici budu bojovat s dalšími 30-40-50 jezdci. To pak případné vítězství mnohem více hřeje a těší (přiznejme si, že ješitnost chlapů se nedá popřít), když si řeknu, byl jsem první – druhý – třetí … - desátý z padesáti a ne jako v minulém modelu řazení skupin, kdy jsme byly svědky i toho, že v kategorii bylo do deseti pilotů. Myslím, že pak i dvacáté místo z padesáti lidí je velký úspěch.

Určitě si ale někteří budou říkat, „tak to zase nemám šanci, protože tam je přihlášena spousta špičkových jezdců“. Já si myslím, že to není až taková překážka, proč se neúčastnit těchto závodů. Při velkém počtu jezdců si každý najde svého soupeře a o to přece jde. Naopak si myslím, že pro každého je to motivace, postupně se tímto startovním polem přokousávat, pomalu se přibližovat ke špičce a vzdalovat svým předchozím soupeřům. Vždyť, když se podíváme na velké světové závody, taky se tam přihlásí jezdci, kteří skončí na 50 – 100 i dvoustém místě a přitom předem vědí, že proti světové špičce nemají šanci. Najdou si své soupeře a pak je těší, když je dokážou porazit a říct, byl to super závod, skončil jsem 30-tý z 80 nebo 101-ní z 200 přihlášených.

Je tady více seriálů, kterých se je možné účastnit, ale většinou si to konkrétní pořadatel podmiňuje určitými pravidly. Takovýhle motor, regulace, pneu aj. V žádném případě je z toho nijak neobviňuji, protože kdo chce, si tuto techniku pořídí, aby splnil předepsané podmínky a pořadatelé přece nikoho do toho nenutí. Naopak, nabízí vždy také volnou přidruženou kategorii, kde není nutné splňovat pro někoho finančně náročné a nedosažitelné podmínky. Pak se ale může stát, že kromě hlavní kategorie je účast hodně slabá.

V Trutnově se rozhodli vyzkoušet otevřený model závodů pro čtyřkolky, tedy všichni spolu a bez omezení. To dává každému možnost jet s tím, co doma má, na co si troufá a na co si věří. Vždyť teprve nyní je to pravý OPEN (otevřený) Tour Trutnov. Trochu mne překvapilo, že právě v Trutnově se takto rozhodli. Pořadatelé nejsou prodejci žádné rc techniky či náhradních dílů a proto veškeré příjmy a tedy i finanční prostředky pro zajištění fungování tohoto seriálu mají pouze z registrací při závodu. Při tomto modelu však o část příjmů přijdou, protože dost velká skupina jezdců se přihlašovala do více kategorii a tedy i na startovném platili více. V tomto modelu to nejde. Myslím, že pokud budou držet a zvedat standard a úroveň jejich závodů a systém odměňování jezdců jako posledně, kdy drobné ceny dostanou vždy první tři ve všech skupinách, nebo alespoň vítěz každé skupiny, tak to je motivace přijít, závodit, porazit své soupeře a vědět, že i když pojedu ve skupině „F“ budu oceněn, tak to jsou důvody opakovaně se na tyto závody vracet.

Jestli tento model bude, či nebude úspěšný, ukáže až čas. Odjetím jednoho závodu se nedají dělat žádné závěry. To chce svůj čas a věřím, že o výsledku se všichni dozvíme a to s odstupem času od samotného pořadatele nebo i dřívě jednoduše dle toho, kolik jezdců se bude dalších závodů účastnit.  Bude tedy počet pilotů stoupat, klesat nebo stagnovat na tom co je dnes a to i např. proto, že jsou zvyklí do Trutnova chodit, nebo se pouze přizpůsobili novým pravidlům??? Dejme tomu čas a uvidíme.