1.XRAY ON-ROAD CHALLENGE 2011 Čelákovice

08.05.2011 16:56

Začátek letní sezony ze série XRay Challenge byl stanoven na 7.května a navíc na zcela nově zrekonstruované dráze v Čelákovicích. Hned po sedmé hodině se začalo plnit depo závodníky a již dle počtu přihlášených bylo zřejmé, že prostor depa bude plný. Nádherné počasí panovalo hned od samého rána a dle předpovědí se to nemělo změnit. Před půl osmou již bylo možné vidět na dráze první nedočkavce, kteří začali prohánět své modely. Volné tréninky probíhaly až do 9:15, kdy začala rozprava a byly připomenuty pravidla platná pro letní sezónu. Letos tento seriál doznal pár drobných změn, o kterých nás pořadatel informoval. První je možnost přihlašování se na závod přes MyRCM a také, že časomíru bude v této sezóně obsluhovat výhradně Honza Červený. Nový program pak bude umožňovat nahrát všechny jednotlivé jízdy i na portál MyRCM.

V půl desáté začala první kvalifikační jízda. Po jejím odjetí nastaly drobné problémy s novým programem časomíry a tak přišlo drobné zdržení. Myslím si, že to nikomu nevadilo, protože počasí bylo super a nebylo kam spěchat. Problémy však neskončily. Asi v polovině prvního kola kvalifikací vypadl proud a tedy nebylo možné nabít baterie a měření také nefungovalo. Problém byl někde v hlavní tribuně sportovního areálu a tak se čekalo na zprovoznění. Napájení pro měření napojili prozatím na notebook, abychom mohli jezdit dál. Doufali jsme, že baterie notebooku bude mít dostatek energie, aby vydržela až do zprovoznění rozvodu elektřiny. Bylo to docela zábavné, když start a jednotlivá auta byla ohlašována pouze silou lidského hlasu dobrovolníků a stejně tak i průběžné pořadí a čas jízdy.

Vzhledem k výpadku proudu však bylo jasné, že takhle by to dál nešlo, protože po vyjetí veškeré energie z baterií, by bylo stejně vymalováno. Proto po dokončení první kvalifikace v improvizovaných podmínkách proběhlo vyhlášení zimní části série XRay Challenge. Vítězové si odnesli krásné poháry a oceněni byly i jezdci, kteří se sice do TOP10 nedostali, ale ve své věkové kategorii 50+ dosáhli skvělých výkonů a ukázali všem, že ještě nepatří do starého železa.

Po skončení vyhlášení zimní sezóny již mohlo vše pokračovat bez dalších problémů, protože mezi tím již byla zprovozněna i elektřina. Martin Kořínek se všem za způsobené komplikace a zdržení omluvil a všichni jsme se mohli připravit na další kvalifikační kolo. V kategorii STOCK s předepsaným combem jsem jel ještě jako jeden z mála se 17,5 závitovým motorem a bylo vidět, že combo s 9,5 závitovým motorem má navrch. Rychlostně ani tak ne (záleželo samozřejmě na tom jak měl kdo nastavené auto), ale na výjezdech je přece jenom znát sílu tohoto motoru a tedy výjezdy ze zatáček byly pružnější. Co jsem se ptal kluků, kteří toto combo měli, tak teplota se jim kolem poledne, kdy byla i teplota asfaltu kolem 46°, pohybovala do max. 60°. Já měl lehce přes 90°. Ráno a odpoledne, kdy sluníčko ubralo na síle, se i mě teplota pohybovala do 80° ale i tak jsem rychlostně a technikou jízdy stačil pouze na 7 kvalifikační místo v A-čku. Finálovky již proběhly bez sebemenších problémů a tak se všichni mohli "poprat"  o co nejlepší umístění. Proč jsem použil slovo poprat je popsáno v závěru. Mne se podařilo dojet v jednotlivých finálových jízdách na 5-7-5 místě a tak dle výsledků ostatních soupeřu to stačilo pouze na celkové 6 místo.

Na závěr mé dva postřehy.

1. Nový tvar dráhy je velice příjemný. Dlouhá rovinka, krásné rychlé protahováky se střídají s pomalejšími pasážemi. Nový povrch je rovný a auta neskáčou jak na tankodromu na nerovnostech, kterých bylo na starém povrchu víc než dost. Nepříjemné je však zbarvení betonových mantinelů. Ty jsou ve stejné zelené barvě jako podklad a při pohledu z tribuny splývají s podkladem. V některých místech se tak hůře odhaduje prostor kde matinel je. Problém, který trápil všechny, je téměř žádný grip. Auta klouzala jako po ledu a tedy bylo potřeba jezdit s lehčím prstem na plynu. V poledne, kdy se povrch ohřál to bylo o poznání lepší, ale k večeru se klouzání a nedostatek gripu opět vrátil. Nicméně podmínky byly pro všechny stejné a tedy bylo pouze na každém jezdci jak se s tím dokáže srovnat. Když se trať více vyjezdí a stopa chytne více gripu, požitek z jízdy na této dráze bude luxusní. Dráha je fakt moc pěkná.

2. Martin Kořínek má s pořádáním závodů dlouholeté zkušenosti. Nicméně tento závod trochu nezvládl. Organizace a vše co je důležité k úspěšnému průběhu jako vždy bez problémů. Nelíbilo se mi však, že tak jak avizoval na ranní rozpravě o kontrole ohlednuplnosti a techn. pravidel, to se skoro vůbec nedělo. Proč skoro? Technika byla čas od času, budu říkat namátkově kontrolována, což asi splní účel, protože nikdo nemůže vědět jestli zrovna jeho jízda projde kontrolou, ale v době, kdy jezdci jezdí dvě skupiny s jedním kombem pouze s přepnutím režimu regulace, by se toto mělo kontrolovat okamžitě po jízdě. Viděl jsem případ, kdy jezdec v kategorii STOCK neměl nastaven režim ZERO a vzhledem k nefunkčnosti kontroly nebyl penalizován. Možná to neudělal schválně, pouze zapoměl přepnout po předchozí jízdě režim, ale právě proto by kontrola měla být důsledná. Ta druhá věc, která tentokrát nefungovala vůbec, bylo hlídání čistoty jízdy. V každé skupině a tím myslím i mezi elitní TOP10-kou se našla spousta jezdců, kteří opakovaně a několikrát naráželi do soupeřů ze zadu a ani nečekají na to, aby se za způsobení kolize a poškození soupeřů omluvili tím, že počkají a pustí před sebe toho, koho poškodili. Tento nešvar je v ČR dost vidět a pořád se najdou piloti, kteří to nerespektují. Doufal jsem proto, že když už všichni byly na rozpravě na čistotu jízdy upozorněni, že můžou přijít i tresty STOP&GO, bude se to hlídat a provinilci budou potrestání. Škoda těchto drobných "šrámů", které trochu kazí jinak perfektní závod.

První kolo (závod) této letní sezóny je za námi a již teď se můžeme všichni těšit na druhý, který se pojede 21.5. na žižkovské dráze v Praze. Snad nám vyjde počasí a užijeme si další příjemnou závodní sobotu.

Foto ze závodu zde.